اولین‌بار است که موتورسیکلت می‌خرید؟ این نوشته را بخوانید

اخبار, دسته‌بندی نشده 2019-05-29

مهم‌ترین مزیت موتورسیکلت‌ها، سرعت حرکت در شهرهای پرترافیک، مصرف سوخت پایین، عبور از معابر باریک، کم هزینه بودن، نیاز نداشتن به جای پارک بزرگ و… است. در عوض معایب آن خطر بیشتر و ایمنی کمتر، محدود بودن تعداد سرنشینان، آلاینده بودن و… است. اما سوال اصلی این است که موتورسیکلت را به چه منظور می‌خواهید استفاده کنید؟ پاسخ به این سؤال کمک می‌کند که انتخاب مناسبی در میان برندهای موتورسیکلت داشته باشید.

کدام برند؟ کدام موتور؟
شاید شما در جستجوهای اینترنتی با دسته‌بندی‌های مختلفی در این زمینه مواجه شوید، اما دسته‌بندی‌هایی که ما در ایران بیشتر به گوش‌مان خورده و آن‌ها را می‌شناسیم از این قرار است: موتورهای ریس یا مسابقه‌ای، موتورهای استریت یا خیابانی، موتورهای کراس، موتورهای تریل، موتورهای نیکد یا عریان خیابانی، موتورهای ایندورو، موتورهای بیابانی، موتورهای مسافرتی و اسکوترها. در جدول زیر سعی کرده‌ایم هم کاربری این موتورها را بیان کنیم و هم نمونه‌های موجود در بازار ایران را بگوییم.

به حجم موتور هم نگاه کنید
به طور کلی موتورسیکلت‌ها را بر اساس دو مدل می‌توان طبقه‌بندی کرد؛ یکی بر اساس کارکردی که دارند و یکی هم بر اساس حجم موتور. در حقیقت اینکه قرار است شما چه استفاده‌ای از موتورسیکلت بکنید در انتخاب حجم موتور آن تأثیرگذار خواهد بود. موتورسیکلت‌ها از نظر حجم به ۹ دسته تقسیم می‌شوند. در جدول زیر کاربری هر یک از این حجم‌موتورها مشخص شده است. بد نیست همین‌جا بگوییم که موتورهای بالای حجم ۲۵۰ سی‌سی طبق مقررات در کشورمان پلاک نمی‌شوند.

کلاچ‌دار بخریم یا بدون کلاچ؟کسانی که برای کار و استفاده حرفه‌ای سراغ موتورسیکلت می‌روند معمولا انتخاب‌شان موتور‌سیکلت‌های کلاچ‌دار است، دلیلش هم این است که این موتورها از قدرت بیشتری برخوردارند، کیفیت‌شان بهتر است و هزینه کمتری هم روی دست راکب آن می‌گذارند. اما کسانی که برای رفت‌ و آمدهای روزانه خود می‌خواهند از موتورسیکلت استفاده کنند و بیشتر راحتی در رانندگی با موتور برایشان اهمیت دارد، سراغ بدون کلاچ‌ها می‌روند. البته این انتخاب یک دلیل دیگر هم دارد؛ به طور کلی حجم باک بنزین موتورهای بدون کلاچ کمتر از موتورهای کلاچ‌دار است.

چه موتورهایی نیاز به مجوز دارند؟قانون راهنمایی و رانندگی در کشورمان اینطور است که به موتورسیکلت‌های با حجم بالای ۲۵۰ سی‌سی پلاک نمی‌دهد. حجم موتور این موتورسیکلت‌ها معمولا ۴۰۰ یا ۱۰۰۰ است و اگر آن‌ها را در خیابان دیدید باید بدانید که یا غیرقانونی در حال تردد هستند یا به سازمان و نهادی مربوط می‌شوند. اما در پیست موتورسواری می‌توان از آنها استفاده کرد. کسانی که می‌خواهند از این موتورهای در پیست استفاده کنند باید به هیأت موتورسواری ایران بروند تا پلاک مخصوص پیست بگیرند. بعد هم براساس کروکی محل استقرار موتور تا پیست موتورسواری، در مسیری مشخص به آن‌ها مجوز تردد داده می‌شود. یک محدودیت دیگر هم درخصوص موتورسیکلت‌ها وجود دارد؛ حداکثر سرعت این وسایل نقلیه باید ۱۲۰ کیلومتر باشد تا پلیس به آن‌ها پلاک بدهد. پس قاعدتا هر نوع موتورسیکلتی که بتواند سریع‌تر از ۱۲۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند، هرگز مجاز به تردد داخل شهرها نیست و باید در همان پیست‌ها جولان دهد.

اسکوتر برقی هم پلاک می‌خواهداسکوترهای برقی هم یکی از وسایل نقلیه دوچرخ هستند که در سال‌های اخیر حسابی طرفدار پیدا کرده‌اند و اتفاقا خانم‌ها هم زیاد سراغ این نوع موتورها رفته‌اند. این موتورها تا سال گذشته (۱۳۹۷) نیاز به پلاک‌گذاری نداشتند و به همین دلیل خیلی مورد استقبال قرار گرفتند. اما همین افزایش تعداد آن‌ها در معابر شهری و سخت شدن کنترل آن‌ها باعث شد راهنمایی و رانندگی در اواسط سال گذشته در ابلاغیه‌ای اعلام کند که اسکوترهای برقی هم باید از این پس پلاک دریافت کنند.

بدون برچسب

  

ارسال نظر

  • اولین‌بار است که موتورسیکلت می‌خرید؟ این نوشته را بخوانید

    با در 2019-05-29 - 0 نظرات

    مهم‌ترین مزیت موتورسیکلت‌ها، سرعت حرکت در شهرهای پرترافیک، مصرف سوخت پایین، عبور از معابر باریک، کم هزینه بودن، نیاز نداشتن به جای پارک بزرگ و… است. در عوض معایب آن خطر بیشتر و ایمنی کمتر، محدود بودن تعداد سرنشینان، آلاینده بودن و… است. اما سوال اصلی این است که موتورسیکلت را به چه منظور می‌خواهید […]

  • چاپ بنر تولد با عکس و بدون عکس

    با در 2020-07-02 - 0 نظرات

    بنر تولد نوعی بنر است که در مراسم تولد یا جشن استفاده میشود ...

  • عمر مفید لوازم مصرفی و استهلاکی خودرو چقدر است؟

    با در 2019-05-29 - 0 نظرات

    هر خودرو از تعداد زیادی قطعه تشکیل شده است که بعضی از این قطعات علی‌رغم نقش مهمی که در کارکرد خودرو ایفا می‌کنند عمر کوتاهی دارند. این قطعات که در دسته لوازم مصرفی استهلاکی قرار می‌گیرند باید در قالب سرویس‌های دوره‌ای بررسی و در صورت نیاز تعویض شوند. در این مطلب شما را با این لوازم مصرفی و عمر مفید آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

  • لیزر چیست و پایه کار آن چگونه است؟

    با در 2024-01-14 - 0 نظرات

    لیزر چیست و پایه کار آن چگونه است؟ لیزر (LASER) مخفف عبارت Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation است و به معنای تقویت نور از طریق گسیل القایی می باشد. اساس کار لیزر با برانگیختگی اتم اتفاق می افتد. در صورتی که به اتم یک واحد انرژی معادل اختلاف انرژی دو تراز آن بدهیم، […]

  • Online Continental Wife Search

    با در 2023-09-01 - 0 نظرات